OPINII  »  EDITORIAL

Șah cu Leo și Cristiano

Articol de - Publicat duminica, 20 noiembrie 2022 16:28 / Actualizat duminica, 20 noiembrie 2022 16:29

Un fals cu putere artistică. Paradoxul ca vehicul comercial. Doi mari fotbaliști scriu istorie pe piața de publicitate. Mai pot să o facă și pe teren?

Detaliul „genial” al pozei cu Messi și Ronaldo prefăcându-se că joacă șah este nu atât reconstituirea unei partide a campionului mondial Magnus Carlsen, cât faptul că tabla de joc este o servietă Louis Vuitton. Veritabilă, servieta adică, nu din acelea vândute pe cearșaf de migranți africani prin marile capitale ale Europei.

Zboară mingea prin deșert, zboară

Imaginea s-a viralizat în doar câteva minute, cum altfel în era pandemiilor?, și a strâns zeci de milioane de plăceri (like-uri) pe „Insta”-ul lui Zuckerberg.

A început Cupa Mondială din Qatar, șut-gol-ofsaid?-check over, gol!, compania miliardarului Bernard Arnault (patronul și fondatorul gigantului Hermes LVMH – Louis Vuitton, Moet & Chandon, Hennessy) a dat încă o lovitură pe piața de publicitate cu fotografia celebrei Annie Leibovitz, mingea Al Rihla zboară ca nebuna prin deșert, tema propusă de organizatori este lumea ca un cort gigantic, iar președintele FIFA Gianni Infantino a transmis un mesaj către lumea largă, se simte cetățean universal, se simte gay, se simte sad (trist), se simte arab, inuit, poate și un pic român. Ce mai, toată lumea e fericită.

O Mie și Una de Nopți ale Minții

Și de ce nu ar fi fericiți toți în țara celor O Mie și Una de Nopți ale Minții, unde un migrant angajat ca steward e plătit cu 40 de cenți pe oră? Și el e fericit. Și mândru că a lucrat la construirea arenelor, ne asigură privindu-ne în ochi cetățeanul universal Infantino, rezident de un an la locul faptei, în Qatar. Să se documenteze, să ia pulsul evenimentelor, poate un pic să se și bronzeze. Ipocriților!, ne mai aruncă bin Gianni din oaza lui de la Doha.

Tomberonul virtual

Ipocriților, fripturiștilor, propagandiștilor, vacciniștilor și demagogilor se aude ecoul în mediul online, tomberonul virtual care colectează toate lăturile urii și prostiei. Ce, bă, vă pute totul, dar ați fi lins blidele pe la Doha dacă erați trimiși sau invitați acolo! Cam acesta este nivelul intelectual al discuțiilor din rețelele de socializare (nu se putea denumire mai adecvată) unde, de exemplu, apelativul „prost” este unanim acceptat ca formă de dialog. Și nu ca o jignire. Bun venit în democrația noilor zori ai umanității!

Falsul ca efect artistic

Să ne întoarcem totuși la Leo Messi și la Cristiano Ronaldo, la fotografia care a strâns deja jdemilioane de plăceri (like-uri). Montajul este iscusit, paradoxul este maxim. Doi celebri fotbaliști se duelează nu pe terenul gazonat, ci pe tabla de șah. Priviri concentrate, brațe tatuate. Sportul picioarelor transportat către sportul minții. Falsul ca veritabil efect artistic. 

Șah cu Leo și Cristiano

O fi fost ideea Annei Leibovitz ori a unui publicitar de la Hermes, nu știm. Imaginea va rămâne în istorie precum chipul tragic al acelei afghane de pe coperta revistei Time. Și într-un fel, da, Leo și Cristiano joacă un meci de șah de aproape 20 de ani.

Adevăratul meci Leo-Cristiano

Unul este elaborat, maestru al mutărilor elegante, celălalt lovește curajos, atacă și când joacă cu negrele. Și pentru unul, și pentru celălalt este ultima reprezentație la un Campionat Mondial. Argentina tot așteaptă mutarea de geniu a lui Messi, Portugalia e obligată să îl protejeze pe regele Ronaldo, deși el nu mai valorează acum nici cât un cal, dar a agitat lumea ca un nebun. 

Un lucru știm sigur, la finalul Cupei Mondiale nu va fi un egal de salon al sportului care seamănă tot mai tare cu o geantă de lux doldora cu minciuni. Spre deosebire de partida copiată pentru reclama la Louis Vuitton, unde specialiștii spun că iese remiză. 


Comentarii (12)
parpalache
parpalache  •  22 Noiembrie 2022, 09:08

Nea Geambașule da-o tot pe politica!Mai zi-ne ceva de Ucraina,de Putin,ca e la moda!De facturile tâlharești de la gaze și curent- cu care ne jupoaie intermediari impuși de „aliați”(ca condiție a acceptarii in UE)-așa numiții„distribuitori”- știu ca n-ai voie!

romanq
romanq  •  21 Noiembrie 2022, 08:44
Postat de Cascaval13 pe 20 Noiembrie 2022, 23:25

1. Hermes este brandul aflat in proprietatea celebrei familii Dumas. Nimic de-a face cu grupul LVMH. 2. Anne Libovitz nu poate determina un asemenea act creativ altfel decat interpretand fotografic obiectivele asumate la pitch de directorul de creatie al agentiei de publicitate. 3. O poza face cat 1000 de cuvinte. Va intreb: ati folosit mia de cuvinte in a ne lumina sau ne trimiteti in interiorul unei frivolitati personale excesive? 4. Asemenea Superbowl in USA, marcile globale folosesc astfel de momente pentru a interpreta diferit definitia competitiei in sportul repsectiv. Ronaldo si Messi sunt in acest caz acei jucatori capabili a interpreta personal strategiile de pe terenul de joc( tabla de sah) fara a fi neaparat cei mai buni. Dar au sclipirea de geniu pe ca LV o induce laolalta cu vechimea ambelor stari: tabla de sah / jocul de fotbal. Vuitton este de sute de ani expresia bogatiei reale si nu a parvenitismului dambovitean. 5. Cu alte cuvinte a materializa sau monetiza altfel decat in sensul istoric al evolutiei jocului de fotbal este cel putin superficial. LV ne trimite cu 100 de ani inapoi…pe vremea cand fotbalul era un joc al bunei dispozitii. 6. Tendinta dvs. De a duce in ridicol un mesaj extrem de creativ arata lipsa de disponibilitate in a intelege caracterul universal al unei asemenea act ( vezi mentiunea fakeurilor). 7. Pentru cunoscatori LV este old money asa cum Pele este old money al fotbalului. Pt dvs este doar un act desuet de frustrare pe canapeaua

Ati uitat sa puneti traducerea pt dl. Geambasu. Sincer, credeti ca intelege ceva din mesajul dvs ?

futhienzbang22
futhienzbang22  •  21 Noiembrie 2022, 08:43
Postat de Cascaval13 pe 20 Noiembrie 2022, 23:25

1. Hermes este brandul aflat in proprietatea celebrei familii Dumas. Nimic de-a face cu grupul LVMH. 2. Anne Libovitz nu poate determina un asemenea act creativ altfel decat interpretand fotografic obiectivele asumate la pitch de directorul de creatie al agentiei de publicitate. 3. O poza face cat 1000 de cuvinte. Va intreb: ati folosit mia de cuvinte in a ne lumina sau ne trimiteti in interiorul unei frivolitati personale excesive? 4. Asemenea Superbowl in USA, marcile globale folosesc astfel de momente pentru a interpreta diferit definitia competitiei in sportul repsectiv. Ronaldo si Messi sunt in acest caz acei jucatori capabili a interpreta personal strategiile de pe terenul de joc( tabla de sah) fara a fi neaparat cei mai buni. Dar au sclipirea de geniu pe ca LV o induce laolalta cu vechimea ambelor stari: tabla de sah / jocul de fotbal. Vuitton este de sute de ani expresia bogatiei reale si nu a parvenitismului dambovitean. 5. Cu alte cuvinte a materializa sau monetiza altfel decat in sensul istoric al evolutiei jocului de fotbal este cel putin superficial. LV ne trimite cu 100 de ani inapoi…pe vremea cand fotbalul era un joc al bunei dispozitii. 6. Tendinta dvs. De a duce in ridicol un mesaj extrem de creativ arata lipsa de disponibilitate in a intelege caracterul universal al unei asemenea act ( vezi mentiunea fakeurilor). 7. Pentru cunoscatori LV este old money asa cum Pele este old money al fotbalului. Pt dvs este doar un act desuet de frustrare pe canapeaua

perfect adevărat! doar că cei care „scriu istorie”(write history sau make history)?,ca geambașu(g) sunt neînsemnați și frustrați***

Acest comentariu a fost moderat deoarece continea limbaj vulgar sau jignitor.

Vezi toate comentariile (12)
Comentează